بزرگ ترین فروشگاه مبانی نظری رشته های روانشناسی و مدیریت و...

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهره وری


دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهره وری

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهره وری
 
در 34 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

توضیحات کوتاه از متن:

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

 

بهره وری

بهره وری[1] در لغت به به معنای قدرت تولید، بارور بودن و مولد بودن است. چند سالی است که این واژه در فرهنگ علمی و اداری کشور رایج شده است. لغت بهره وری از نظر ادبی حاصل مصدر است که از واژه ی بهره ور مشتق شده است و کلمه ی بهره ور به استناد فرهنگ فارسی معین به معنای بهره ب، با فایده بودن، سود بردن و کامیابی معنی شده است. در برخی نوشتارهای تحقیقاتی برای واژه ی بهره وری معادلهای دیگری مانند راندمان، بازدهی، قدرت تولید، قابلیت تولید برگزیده شده است(متقی،1384: 71).

در فرهنگ آکسفورد بهره وری چنین تعریف شده است، بهره وری عبارت است از بازدهی و کارآیی در تولید که توسط برخی از روابط بین ستادها و نهادها اندازه گیری می شود. تعریف بهره وری از نظر سازمان بین المللی کار[2](ILO) عبارت است از: نسبت بازده بر منابع مصرف شده. به عبارت ساده تر بهره وری عبارت است از نسبت مقدار کالا یا خدمت تولید شده به منابع بکار رفته در جریان تولید. آژانس بهره وری اروپا[3] (EPA) بهره وری را اینچنین تعریف می کند: بهره وری درجه ی استفاده ی موثر از هر یک از عوامل تولید است. بنابراین بهره وری یک دیدگاه فکری است که همواره سعی دارد آنچه را که در حال حاضر موجود است بهبود بخشد. بهره وری مبتنی بر این عقیده است که انسان می تواند کارها و وظایفش را هر روز بهتر از دیروز به انجام برساند. مرکز بهره وری ژاپن بهره وری را اینگونه تعریف می کند: هدف از بهبود بهره وری به حداکثر رساندن استفاده از منابع نیروی انسانی، تسهیلات و غیره به طریق علمی و با کاهش هزینه های تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال، کوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی و بهبود معیارهای زندگی آنگونه که به نفع کارکنان، مدیران و مصرف کنندگان باشد. هیات ملی بهره وری سنگا÷ور بهره وری را اینچنین تعریف می کند: بهره وری عبارت است از یک نگرش فکری که برای رسیدن به بهبود تلاش می کند و به آن دست می یابد و همچنین سیستمها و مجموعه ای از فعالیتها که آن نگرش را به عمل تبدیل می کند (متقی، 1384: 73).

تاریخچه بهره وری

بطور رسمي و جدي ، نخستين بار بهره وري در مقاله اي توسط فردي به نام كوئيني[4] در سال 1766 ميلادي در بحث هاي اقتصادي ظاهر شد . بعد از يك قرن يعني در سال 1883 آن طور كه فرهنگ لغت شناسي لاروس بيان مي ند : فردي به نام ليتر[5] بهره وري را بدين گونه تعريف كرد "قدرت و توانايي توليد كردن" كه در واقع در اين جا بهره وري با اشتياق توليد را بيان مي كند.

از اوايل قرن بيستم اين واژه معناي دقيق تري بعنوان رابطه بازده "ستانده" و عوامل و وسايل به كار گرفته براي توليد آن بازده (نهاده ياداده) را به دست اورد .فردي به نام ارلي[6] در سال 1900 بهره وري را ارتباط بين بازده و وسايل به كار رفته براي توليد اين بازده عنوان كرد(آسترکی، 1389: 43).

درسال1950سازمان ههمكاري اقتصادي اروپايي‌تعريف كاملتري از بهره‌وري به اين شرح ارائه داد:

بهره وري خارج قسمت بازده به يكي از عوامل توليد است. بدين ترتيب مي توان از بهره وري سارمايه، بهره وري سرمايه گذاري، بهره وري مواد خام ، بسته به اين بازده در ارتباط با سرمايه ، سرمايه گذاري با مواد خان و غيره مورد بررسي قرار گيرد ، نام برد(كاظمي ، 1381: 33).

فاير بكنت[7] بهره وري را نسبت بين بازده و نهاده تعريف مي كند. كندريك و كريمر[8] تعريف هاي عملكردي ، موضعي و وظيفه اي براي بهره وري عامل منحصر يا منفرد و بهره وري جمعي و كلي عامل ها ارايه مي كنند. دو عنصر حياتي و اساسي بهره وري ، كارايي و اثر بخشي مي باشد . كارايي ناظر بر اينكه داده هاي مختلف چگونه با هم تركيب مي شوند، يا اينكه كار چگونه پيش مي رود؟ كارايي، توانايي بدست آوردن محصول يا ستاده بيشتر از حداقل داده هاست. كارايي به اين معنا ست كه حجم معيني از محصول با كيفيت عالي ، در كمترين زمان و يا كمترين ضايعات و غيره بدست آيد. اثر بخشي ناظر است بر اينكه آيا نتايج بدست امده يا ستاده منطبق با هدفهاي مورد انتظار مي باشد يا خير؟(پوتي،1993، به نقل از آسترکی،1389: 48).

بهره وري مواد[9]

طبق تعريف فوق بهره وري مواد عبارت است از نسبت ميزان توليد به ميزان مواد اوليه مصرف شده.

بهره وري سرمايه[10]

منظور از سرمايه در واقع سرمايه گذاري جهت زمين ، ماشين آلات و ساختمان مي باشدو بهره وري سرمايه از نسبت ميزان توليد به ميزان سرمايه ثابت بدست مي آيد.

بهره وري نيروي انساني[11]

از آنجائيكه عوامل تكنولوژيكي ، استفاده از مواد اوليه و تاسيسات و ساير ورودي هاي هر سيستم بطور مستقيم و غير مستقيم در ارتباط با عملكرد نيروي انساني است و همچنين به دليل اينكه بخش وسيعي از هزينه هاي محصول را نيروي انساني تشكيل مي دهد و آمار اشتغال و نفر ساعت ها در دسترس است. اين نسبت جزئي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. با افزايش و كاهش اين نسبت در واقع بهره وري كل تغيير چشمگيري پيدا خواهد كرد.

 

[1] . Productivity

[2] . International Labour Organization

[3] . European Productivity Agency

[4] . Quesnay

[5] . Litter

[6] . Early

[7] . Fabricant

[8] . Kendrive & Creame

[9] . Material productivity Index

[10] . Capital productivity Index

[11] . Labor productivity Index


مبلغ واقعی 23,163 تومان    20% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 18,530 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 777

برچسب های مهم

"برای دریافت پاسخ سریع ،حتما با ایمیل زیر در ارتباط باشید" toosiran2@gmail.com‬

بزرگ ترین فروشگاه مبانی نظری رشته های روانشناسی و مدیریت و...

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما