بزرگ ترین فروشگاه مبانی نظری رشته های روانشناسی و مدیریت و...

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق کمال گرایی


دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق کمال گرایی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق کمال گرایی در 17 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

توضیحات کوتاه از متن:

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

مبانی نظری کمال گرایی:

سازة كمال گرايي در گذشته مورد توجه نظر يه پردازان بزر گي همچون فرو يد، آدلر ومازلو بوده است (نورد بي و هال،1974) و دردهه هاي اخير نيز مورد اقبال پژوهشگران بسياري قرارگرفته است و هركدام به فراخورديدگاه خود تعر يف متفاوتي از آن ارائه داده اند. با اين حال اكثر پژوهشگران، برا ين امركه معيارهاي بلند مرتبه براي عملكرد، مفهوم محوري كمال گرايي است، توافق دارند.

هورنای(1950) كمال گرايي را شيوه اي از زندگي مي داند كه افراد برا ي رهايي ازاضطراب اساسي آن را به كار مي بندند و كمال گرايي را گرا يش روان رنجورانه به بي عيب ونقص بودن، كوچك ترين اشتباه خود را گناهي نابخشودني پنداشتن و مضطربانه انتظار پیامد های شوم داشتن، تعریف می کند. هانلند (1978) بر اين باور است كه كمال گرايينشان دهندة گرايش و علاقة فرد به درك محيط پيرامون خود به گونة قانون همه يا هيچ است كه به موجب آن، نتا يج به شكل موفقيت ها يا شكست ها حاصل مي شوند. گرچهمفهوم كمال گرايي به طور گسترده اي توجه روان شناسان را به خود جلب كرده است، اماهنوز به عنوان پديده اي تقر يباً ناشناخته و ناسازگار تعريف شده است. سازة كمال گرايي مثبت و منفي، مي تواند به صورت هاي به هنجار و نابه هنجارباشد(هماچک،2006).

به عقیده تری شوت و همکاران(2005) كساني كه كمال گرايي مثبت(به هنجار) دارند،معيارهايي را براي خود در نظر مي گيرند، اما به جاي اين كه ر سيدن و يا نرسيدن به آنمعيارها برايشان مهم باشد، نفس تلاش كردن برا ي رسيدن به هدف در نظرشان اهميتدارد. در واقع ا ين افراد از كار و تلاش زياد لذت مي برند و وقتي در انجام دادن يا ندادنكاري آزادند ، سعي مي كنند آن را به بهترين نحوی كه مي توانند انجام د هند .

كمال گرايي مثبت به هنجار(نه تنها موجب مشكلي نمي شود، بلكه باعث مي شود كه فرداستعدادهاي خويش را شكوفا سازد و به احساس رضايت شخصي بالايي دست يابد.

در مقابل، افراد كمال گراي منفي(نابه هنجار) يا روا ن رنجور، بيشتر در فكر آنند كهمبادا اشتباهي از آ ن ها سر بزند؛ آن ها هيچ وقت احساس پيروزي نمي كنند. كسا ني كهكمال گرايي منفي دارند ، حتي اگر از ديگران بهتر كار مي كنند، بازهم احساس رضا يتنمي كنند، آن ها خود را سرزنش مي كنند، هدف بالاتري را در نظر مي گيرند و مدام دراين زنجيرة بي انتها گير مي كنند، هميشه با خودشان درگيرند و در نتيجه دچار انواعافسردگي و روان رنجورخويي مي شوند.

کمالگرایی نقش مهمی در سبب شناسی، حفظ و مسیر آسیب هاي روانی بازي میکند؛ و بامکانیزم هایی از جمله معیارهاي افراطی که باعث ایجاد قوانین انعطاف ناپذیر براي عملکردمی شود و نیز رفتارهایی همچون اجتناب و ارزیابی مکرر عملکرد، سوگیريهاي شناختیهمچون افکار دومقوله اي(اگان، پیک، دایک و ریز، 2007؛ واتسون، الفیک، دهر، استیل وویلکچ،2010) توجه انتخابی به شکست و افزایش معیارها درمورد دستاوردها برجسته می شود(گلور، برون، فیربرن و شافران، 2007)

اروزکان، کاراکاس، آتا و آیبرك ( 2011 )بیان میکنند کمالگرا کسی است که مجموعهاياز استاندارهاي سخت، غیرواقعی و بالا ایجاد میکند و هنگام ارزیابی عملکرد خود درگیر تفکرهمه یا هیچ میشود.بنابراین، موفقیت تنها زمانی رخ میدهد که یک معیار بالا به دست آید وعملکرد فقط در چارچوب آن معیار بی عیب و نقص است.افراد کمالگرا تجارب شکست را بیشاز حد تعمیم میدهند.بنابراین دور از انتظار نیست که پژوهشها حاکی از آن باشند کهکمالگرایی با افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین، خودکشی، بیماري کرونري قلب و الکلیسمارتباط داشته باشد.چرا که وقتی فرد پذیرش خود را مشروط به کسب موفقیتها و معیارهامیداند، احتمالاً روند پیگیري اهداف به طورمؤثر، دچار مشکل خواهد شد و به دنبال آن، شکستو ناکامی در تحقق اهداف رخ خواهد داد، که این خود باعث ناکامی فرد در دستیابی به سایراهداف و ایجاد شناختهاي معیوب در فرد خواهد شد.بنابراین در طی این فرایند کمالگراییمستوجب مشکلات و مسائل بسیار در فرد میشود.براساس پژوهشهایی که تاکنون در زمینهکمالگرایی انجام شده است ازجمله پژوهش استوبر، کمپ و کاف ( 2008 )کمالگراییپیامدهایی همچون افسردگی، اختلالهاي روده اي و احساس گناه را به دنبال دارد.بنابراینبه نظر میرسد لازم است این پیامدها در افراد تعدیل شوند.برخی از پژوهشگران بیان میکنندانواعی از کمالگرایی بهنجار، سازگارانه و سالم اند و این نوع کمالگرایی را میتوان از انواعروان آزرده، ناسالم و ناسازگارانه آن متمایز کرد(وینتر،2006) از نظر لی، اسکپسالیوان وکمپداش ( 2012 )، بین کمالگرایی بهنجار و روان آزرده تمایز وجود دارد .کمالگرایی بهنجاربه عنوان تلاش براي معیار هاي معقول و واقعی تعریف شده است؛ کمالگرایی روان آزرده تمایلبه تلاش براي معیارهاي بسیار بالا است که با ترس از شکست و تمرکز بر مأیوس کردن دیگران، همراه است. رویکرد دیگر براي تعریف و اندازه گیري کمالگرایی به وسیله هویت و فلت (1991) نقل از اروزکان و همکاران،2011) پایه گذاري شد.آنها نشان دادند که کمالگرایی از سه بعدجداگانه تشکیل شده است.کمالگرایی خودمدار، دیگرمدار و اجتماع مدار.


مبلغ واقعی 23,163 تومان    20% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 18,530 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 797

برچسب های مهم

"برای دریافت پاسخ سریع ،حتما با ایمیل زیر در ارتباط باشید" toosiran2@gmail.com‬

بزرگ ترین فروشگاه مبانی نظری رشته های روانشناسی و مدیریت و...

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما